This website uses cookies to make the website work and provide a better user experience. You can find out more information about this by clicking on the Cookie settings button. By continuing to use the site, you agree to the use of cookies.
Birkás István: JEL (2002)
Helyszín: Millenniumi Szoborpark – Halasi Fekete Péter tér
Az alkotóról:
Birkás István (Kunmadaras, 1947. február 1. – Dunaújváros, 2018. január 21.) festő, szobrász
1966-69 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakos hallgatója, ahol Kádár György és Szabó Iván voltak a mesterei. 1969-től élt Dunaújvárosban, itt fejtette ki kultúraszervező képességét: 1972 és 1989 között a Dunaújvárosi Nemzetközi Amatőr Műhely vezetője, az 1974-ben megalakult dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelep egyik alapító tagja, 1989-1996 között a dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány kuratóriumának elnöke, valamint a Kortárs Művészeti Intézet alapító tagja. 1990-91 között önkormányzati képviselő. 1990-1998 között a Modern Művészetért Közalapítvány elnöke.
1972-75 között Derkovits-ösztöndíjat, 1997-1998-ban Krasner-Pollock-ösztöndíjat kapott (New York). 2004-ben megkapta a Munkácsy-díjat.
Kezdeti, az 1960-as évek végére jellemző munkáira az absztrakt expresszionizmus és az informel hatott. Lendületes gesztusfestészetét az 1980-as évek elején a festői én, a történelem függvényében mért idő és a tér hármasságának összefüggéseit kutató visszafogottabb, analizáló szemléletet váltja fel. Képeinek korábbi színvilága a monokrómia irányába mozdul el, a tér felé terjeszkedő kép, a síkban és plasztikában való együttes gondolkodás foglalkoztatja. E folyamat során később valóságos képi építkezés formájában homokfelhordással, vakolással, nádazással, az enyészertbe süllyedő régi tárgyak, tárgyelemek applikálásával már nem csak a kép térbeli dimenziója, hanem a letűnő kultúrák rekvizítumainak egy új kontextusban való továbbélési lehetősége izgatta. Ez a késztetés az 1990-es években szobrászi kísérleteiben is megmutatkozik: kisplasztikái és nagyméretű munkái a régi használati tárgyak részleteinek formagazdagságát hangsúlyozzák, és az általuk keltett asszociációkat tükrözik.
Az alkotásról:
színezett kovácsoltvas, 300x100x40 cm
Felhasznált források: